1974
Αφετηρία της δουλειάς µου ήταν µια σειρά µικρά σχέδια από το φυσικό. Σχεδίαζα βότσαλα διάτρητα, µελετώντας τις σχέσεις ανάµεσα στα κενά και στα πλήρη, καθώς και τις σκιές που έριχνε το φως όταν περνούσε µέσα από τις τρύπες. Έπειτα άρχισα να τα προβάλλω µέσα στον καθηµερινό χώρο. (Αργότερα έκανα και µια σειρά φωτοτυπίες). Οι σκιές τους προβάλλονταν πελώριες και παραµόρφωναν τελείως την οροφή, τους τοίχους, τις πόρτες, τα έπιπλα και τα αντικείµενα. Δουλεύοντας το θέµα φως-σκιά πάνω σε αυτές τις επιφάνειες και τα αντικείµενα, αντιµετώπισα το πρόβληµα της αυτοτέλειας της υλικής επιφάνειας. Πώς δηλαδή θα διατηρηθεί ο ιδιαίτερος χαρακτήρας κάθε ύλης (ξύλο, τοίχος, χαρτόνι κ.λπ.), τόσο στο φωτεινό όσο και στο σκιασµένο µέρος χωρίς να χαθεί κάτω από το στρώµα της χρωστικής ύλης (χρώµα, µελάνι κ.λπ.). Κάθε υλική επιφάνεια (τοίχος, ξύλο, άσφαλτος, λαµαρίνα κ.λπ.) αποτελείται από µία σειρά τυχαία «επεισόδια» που οφείλονται στη σύσταση του υλικού, στη φθορά του από τη χρήση, στα ίχνη που άφησε το ανθρώπινο χέρι που το δούλεψε – όλα αυτά παραλλάσσουν ανάλογα µε το πώς δέχεται, κάθε φορά, το φως. Ένας ασβεστωµένος τοίχος, ανάλογα µε το πώς σοβαντίστηκε, πόσα χέρια περάστηκε και τι χρήση του έγινε, έχει διάφορες ανωµαλίες, βουρτσιές, χαραξιές και φθορές, εκτός από την ιδιαίτερη υφή του ασβέστη. Η άσφαλτος που έχουµε συνηθίσει να βλέπουµε σαν µια γκρίζα, λεία λωρίδα, έχει µια ιδιαίτερη υλική υφή και µια µεγάλη ποικιλία επεισοδίων. Μελετώ την ιδιοµορφία της επιφάνειας κάθε υλικού πιστεύοντας ότι αποτελεί ένα µέρος από το τοπίο/περιβάλλον της πόλης.
Ρ. Π., Θέµατα Χώρου + Τεχνών, Οκτώβριος 1979
A series of small drawings served as a starting point for my work. I drew pebbles which had holes through them, studying the relationships between voids and solids, and the shades formed as the light passed through the holes. Then I began projecting them in our living room (I later made a series of dryotypes). Their shades grew enormous in size as they were projected on the ceiling, the wall, the door, the furniture and all the household objects which they distorted. Looking more closely at the effect of light and shade on these objects and surfaces I was faced with the problem of the autonomy of materials. That is, how to safeguard the uniqueness of each material (wood, stucco, cardboard etc.) both in the light and in the shade without allowing it to disappear under a coat of colour (paint or ink). Each surface of the material (stucco, wood, asphalt, metal, etc.) consists of a series of random episodes which stem from the composition of the material, from the wear it has suffered in use, from the traces left by the human hand that worked it, and all these features vary according to the way in which the light falls on the material at the given moment. Depending on how it has been plastered, how many coats of whitewash were applied, and how it has been used, a wall will have irregularities of various kinds - brush-marks, scrapings and worn parts - in addition to the unique texture of the whitewash itself. The asphalt we are accustomed to seeing as a smooth, grey strip has a material texture all its own and a wide range of these episodes. I study the particular quality of the surface of each material in the belief that it is a part of the landscape/environment of the city.
R. P., Design in Greece, October 1979
R. P., Design in Greece, October 1979
1 ως 8. Η σκιά του χεριού, 1974. Σχέδια με στυλό διαρκέιας
1 to 8. Shadow of the hand, 1974. Ball point pen drawing
9 ως 11. Σχέδια για προβολή σχήματος, 1974
9 to 11. Drawings for projection, 1974
12 ως 18. Προβολή σκιών στον τοίχο, 1974
12 to 18. Shadow projection on wall, 1974
19. Προβολή σχήματος σε φωτοτυπικό χαρτί, 1974
Projection on photocopy paper, 1974
20. Σχέδιο για την προβολή σχήματος (βότσαλο) σε τοίχο, 1974
Drawing for pebble projection on wall, 1974
Οι εικόνες του καταλόγου είναι φωτοαντίγραφα που έγιναν απ’ ευθείας από το υλικό, παράλληλα με τα έργα της έκθεσης
The images of the catalogue are photocopies that were taken directly from the surface of the material, at the same time with the exhibited works
1 to 8. Shadow of the hand, 1974. Ball point pen drawing
9 ως 11. Σχέδια για προβολή σχήματος, 1974
9 to 11. Drawings for projection, 1974
12 ως 18. Προβολή σκιών στον τοίχο, 1974
12 to 18. Shadow projection on wall, 1974
19. Προβολή σχήματος σε φωτοτυπικό χαρτί, 1974
Projection on photocopy paper, 1974
20. Σχέδιο για την προβολή σχήματος (βότσαλο) σε τοίχο, 1974
Drawing for pebble projection on wall, 1974
Οι εικόνες του καταλόγου είναι φωτοαντίγραφα που έγιναν απ’ ευθείας από το υλικό, παράλληλα με τα έργα της έκθεσης
The images of the catalogue are photocopies that were taken directly from the surface of the material, at the same time with the exhibited works