2017 ΦΑΝΤΑΣΙΑΚΟΙ ΧΩΡΟΙ / IMAGINARY SPACES
Ομαδική Έκθεση Φαντασιακοί Χώροι
Επιμέλεια Έκθεσης Στρατής Πανταζής
29 Μαḯου – 23 Ιουνίου 2017
Σπίτι της Κύπρου, Ξενοφώντος 2Α, 105 57 Αθήνα
Group Exhibition Imaginary Spaces
Curated by Stratis Pantazis
29th of May – 23th of June 2017
House of Cyprus, 2A Xenofontos street, 105 57 Athens
Η θεµατική της έκθεσης προέκυψε από ένα παράθεµα από την Ποιητική του Χώρου, το οποίο η Παπασπύρου χρησιµοποιεί για να περιγράψει τη σειρά έργων της Αστερισµοί (2002-05). Στη δουλειά της, όπως και σε αυτή άλλων καλλιτεχνών κυρίως από τα τέλη της δεκαετίας του ’60 και µετά, παρατηρούµε ότι κεντρικό ρόλο για τη διαµόρφωση του έργου αποτελεί η διαχείριση του χώρου. Στην προσπάθειά τους αυτή να ξεφύγουν από τα όρια του καµβά, δηµιουργούν περιβάλλοντα, τα οποία σε πολλές περιπτώσεις διαµορφώνονται µε αφορµή τον εκάστοτε χώρο, στον οποίο εκθέτονται. Από τις αρχές του 1970, η Παπασπύρου διαχειρίζεται στοιχεία και ύλες από τον αστικό χώρο όπου αρχικά επισηµαίνει ανεπαίσθητες αλλαγές και αλλοιώσεις πάνω στην επιφάνεια, που οφείλονται σε χρήση ή φθορά. Σε αυτό το πλαίσιο κατατάσσεται η σειρά έργων Επεισόδια στην ύλη (1974-81). Το 1979 στην οδό Στίλπωνος 7, στο Παγκράτι έκανε την πρώτη της αποτοίχιση στοιχείων της πρόσοψης ενός σπιτιού µπροστά στο κοινό, τα οποία παρουσίασε µετά στον χώρο τέχνης ∆εσµό, ένα έργο και µία δράση πρωτοπόρα για την εποχή. Από το 1981, επεξεργάζεται και επισηµαίνει µε µελάνι και χρώµα αυτά τα «επεισόδια», προβάλλοντας µε αυτό τον τρόπο φαντασιακές και συνειρµικές εικόνες. Το νέο έργο της µε τίτλο Εικόνες στην ύλη – οδηγίες ανάγνωσης (2007-16), το οποίο αποτελείται από δύο κοµµάτια, ξεκίνησε πριν δέκα χρόνια µε την αποτοίχιση στοιχείων ενός κόκινου τοίχου σε ένα υπαίθριο πάρκινγκ στην οδό Φραντζή, στο Νέο Κόσµο. Σαν µία αρχαιολόγος κάνει την αποτοίχιση µιας σύγχρονης «τοιχογραφίας», µεταφέροντας τα στοιχεία και τα υλικά που συνθέτουν όχι µόνο την επιφάνεια αλλά και τα υποστρώµατά της και παρεµβαίνει στη µικρότερη επιφάνεια µε χρώµα, σχεδιάζοντας απλές εικόνες από µελάνι που προκύπτουν από τα ήδη υπάρχοντα µοτίβα του τοίχου. Αυτή η επιφάνεια συνάµα λειτουργεί ως «οδηγός» για τον «αναγνώστη» (θεατή) ώστε να ανακαλύψει και να φανταστεί µόνος του, σαν παιδί, τις νέες µορφές και τα σχήµατα που ξεπηδούν από τη µεγαλύτερη επιφάνεια. Του προσφέρει τη χαρά της δηµιουργίας, τη δυνατότητα να γίνει ένας φορέας εικόνων και να δώσει µία άλλη διάσταση στο αστικό τοπίο (το οποίο µεταφέρεται εν µέρει αυτούσιο στον εκθεσιακό χώρο). Αυτή η διαδικασία συµµετοχής του στη χαρά της δηµιουργίας αποτελεί για τον Henri Bergson, το σηµείο της δηµιουργίας, της ελεύθερης έκφρασης που προσφέρουν στον άνθρωπο δύναµη για ζωή.
Στρατής Πανταζής
Στρατής Πανταζής
The concept of the exhibition sprang from a quote from the Poetics of Space, which Papaspyrou uses to describe her series of
works called Constellations (2002-05). As with many artists from the end of the 1960s onwards, the surrounding space plays a central role for the formation of her works. In their effort to break free from the canvas, they create environments, which are o en based on the specific space, in which they are exhibited. Since the early 1970s, Papaspyrou has been concentrating on elements and materials from urban settings, on which she initially accentuates changes and damages of the surface due to use or deterioration. Her series of work Episodes in Matter (1974-81) follow this model. In 1979, Papaspyrou did her first detachment of wall surfaces from a façade of a house in the presence of the public in 7 Stilponos Street, Pagrati, Athens; an innovative work and action later exhibited at the gallery Desmos. Since 1981 she has been retouching and ‘highlighting’ with ink and color these ‘episodes’, producing in this way imaginary and suggestive images. Her new work Images through matter – reading instructions (2007-16), which consists of
two pieces, started ten years ago with the detachment of elements from the surface
of a red wall in an outdoors parking space
in Frantzis Street, Neos Cosmos, Athens. Acting as an archaeologist, she detaches a contemporary ‘mural painting’ by removing the elements and the material that compose the surface and the layers underneath. en she intervenes with color in the smaller surface by creating simple images with ink, which emerge from the existing patterns
of the wall. is surface also operates as a ‘manual’ for the ‘readers’ (viewers), who are prompted to discover and imagine on their own new images and shapes that arise from the larger one. is activity provides them with the joy of creation, the opportunity to become carriers of images and give another dimension to the urban setting (which has been partially brought to the exhibition space). is process of participation in the joy of creation is for Henri Bergson the point of creation and free expression that gives man the power for life.
Stratis Pantazis
Stratis Pantazis
1. Eικόνες στην ύλη – οδηγίες ανάγνωσης, 2007-16. Αποτοίχιση και προσθήκη με χρώμα 228x110 εκ.
1. Images rough Matter – Reading Instructions, 2007-16. Detached wall surface, intervention in color 228x110cm .
2 ως 3. Απεικόνιση Εγκατάστασης
2 to 3. Installation View
© photos Ελένη Λύρα / Eleni Lyra
1. Images rough Matter – Reading Instructions, 2007-16. Detached wall surface, intervention in color 228x110cm .
2 ως 3. Απεικόνιση Εγκατάστασης
2 to 3. Installation View
© photos Ελένη Λύρα / Eleni Lyra