1982-1983
Από το 1980 άρχισα να μελετώ μια άλλη εκδοχή των «επεισοδίων», τις «εικόνες στην ύλη». Η εικόνα στην ύλη δημιουργείται αποκλειστικά από τα ιδιαίτερα μορφολογικά στοιχεία της κάθε επιφάνειας. Η φαντασία του θεατή - του όποιου θεατή - την ανιχνεύει και την απομονώνει μέσα από ένα πλήθος τυχαίες μορφές που συνυπάρχουν πάνω στην ίδια επιφάνεια. Η εικόνα πάλι, όταν επισημανθεί και περιγραφεί μπορεί να
ενεργοποιήσει τον παρακείμενο χώρο, δηλαδή το μάτι συνεχίζει να απομονώνει τις εικόνες που μόνο αυτό βλέπει. Οι ζωγραφικές δυνατότητες που παρουσιάζονται είναιεξαιρετικά σημαντικές:
Εικόνα στην ύλη:
Οι προσθήκες στην εικόνα μπορούν να είναι σχεδιαστικές, χρωματικές με πολύ ελαφρά ύλη όπως το παστέλ ή με άλλα υλικά, θραύσματα καθρέφτη, πινέζες ή πανιά, ή ανάγλυφα επιζωγραφισμένα. Ο σκοπός της προσθήκης είναι να ενισχύσει ή να συμπληρώσει χρωματικά και σχηματικά την τυχαία εικόνα/αφετηρία. Το σχέδιο και οι προσθήκες στην ύλη δεν προαποφασίζεται, το καθορίζει και το υποβάλλει η ίδια η τυχαία εικόνα, που καθορίζει ακόμα και το είδος των υλών που θα προστεθούν και τον όγκο, αν χρειαστεί.
Ρένα Παπασπύρου
Αναδημοσίευση από το περιοδικό Εικαστικά, Νοέμβριος 1984
ενεργοποιήσει τον παρακείμενο χώρο, δηλαδή το μάτι συνεχίζει να απομονώνει τις εικόνες που μόνο αυτό βλέπει. Οι ζωγραφικές δυνατότητες που παρουσιάζονται είναιεξαιρετικά σημαντικές:
Εικόνα στην ύλη:
- Περιγραφή της τυχαίας εικόνας που διακρίναμε.
-
Προσθήκη ενός σχεδιασμένου στοιχείου, το οποίο ανακαλείται
συνειρμικά επειδή το προκαλεί η υπάρχουσα εικόνα στην ύλη. - Συμπλύρωση της εικόνας που διακρίναμε με σχέδιο, χρώμα και άλλα υλικά.
- Αναπαράσταση σε ξέχωρο χαρτί και με διάφορα μέσα, της εικόνας στην ύλη που φαντάζομαι, με ταυτόχρονη αντιπαράθεσή της.
Οι προσθήκες στην εικόνα μπορούν να είναι σχεδιαστικές, χρωματικές με πολύ ελαφρά ύλη όπως το παστέλ ή με άλλα υλικά, θραύσματα καθρέφτη, πινέζες ή πανιά, ή ανάγλυφα επιζωγραφισμένα. Ο σκοπός της προσθήκης είναι να ενισχύσει ή να συμπληρώσει χρωματικά και σχηματικά την τυχαία εικόνα/αφετηρία. Το σχέδιο και οι προσθήκες στην ύλη δεν προαποφασίζεται, το καθορίζει και το υποβάλλει η ίδια η τυχαία εικόνα, που καθορίζει ακόμα και το είδος των υλών που θα προστεθούν και τον όγκο, αν χρειαστεί.
Ρένα Παπασπύρου
Αναδημοσίευση από το περιοδικό Εικαστικά, Νοέμβριος 1984
In 1980 i began investigating another version of the “episodes”: the “images through matter”. The image through matter is created exclusively from the particular morphological elements in each surface. The imagination of the viewer - of any viewer - traces the image and isolates it from a host of random forms that coexist on the same surface. The image, again, when it is marked and outlined can activate the neighboring space. In other words, the eye continues to isolate the images that only it sees. The panterly possibilities that present themselves are extremely important:
Image in matter:
The additions to the image can be made with drawing, color with a very fine medium such as pastel or with other mediums, shards of mirror, brushwork or pieces of cloth, or lightly over - painted. The objective of the addition is to strengthen or supplement with colors or shapes the random image that was the point of departure. The drawing and the additions to the matter are not decides upon beforehand; they are determined by and imposed by the random image itself, which does not even determine the type of materials that will be added, and the volume of the relief.
Rena Papaspyrou
First published in the journal Eikastika, November 1984
Image in matter:
- Outline of the random image that we distinquish.
- Assition of a drawn element that is recalled by association because it is evoked by the existing image in the matter.
- Supplementation of the image we perceive with drawing, pigment and other materials.
- Reproduction of the image in matter that we imagine, on a separate piece of paper and with various mediums, with its simultaneous comparison.
The additions to the image can be made with drawing, color with a very fine medium such as pastel or with other mediums, shards of mirror, brushwork or pieces of cloth, or lightly over - painted. The objective of the addition is to strengthen or supplement with colors or shapes the random image that was the point of departure. The drawing and the additions to the matter are not decides upon beforehand; they are determined by and imposed by the random image itself, which does not even determine the type of materials that will be added, and the volume of the relief.
Rena Papaspyrou
First published in the journal Eikastika, November 1984
1. Εικόνα στην Ύλη, 1982-1983 Αποτοιχισμένη επιφάνεια, σχέδιο με μολύβι, 150x102 εκ.
Image through Matter, 1982-1983 Detached wall surface, pencil drawing, 150x102 cm
2. Εικόνα στην Ύλη, 1983 Αποτοιχισμένη επιφάνεια, σχέδιο με μολύβι, 66,5x67,5 εκ. (Ιδιωτική συλλογή)
Image through Matter, 1983 Detached wall surface, pencil drawing, 66,5x67,5 cm (Private collection)
3. Εικόνα στην Ύλη, 1983 Αποτοιχισμένη επιφάνεια, σχέδιο με μολύβι, 83x26 εκ. (Ιδιωτική συλλογή)
Image through Matter, 1983 Detached wall surface, pencil drawing, 83x26 cm (Private collection)
4. Εικόνα στην Ύλη, 1983 Αποτοιχισμένη επιφάνεια, σχέδιο με μολύβι, 83x25 εκ. (Ιδιωτική συλλογή)
Image through Matter, 1983 Detached wall surface, pencil drawing, 83x25 cm (Private collection)
5. Εικόνα στην Ύλη, 1981 Αποτοιχισμένη επιφάνεια, σχέδιο με μολύβι, 250x91 εκ. (Συλλογή Δάκη Ιωάννου)
Image through Matter, 1981 Detached wall surface, pencil drawing, 250x91 cm (Dakis Ioannou collection)
6. Εικόνα στην Ύλη, 1981 Αποτοιχισμένη επιφάνεια, σχέδιο με μολύβι,117x100 εκ. (Συλλογή Χρίστου Βαρδάκα)
Image through Matter, 1981 Detached wall surface, pencil drawing, 117x100 cm (Christos Vardakas collection)
7.Εικόνα στην Ύλη, 1982 Ξύλα, αποτοιχισμένη επιφάνεια 220x180 εκ.
Image through Matter, 1982 Wood, detached wall surfaces 220x180 cm
8. Εικόνα στην Ύλη, 1982 Ξύλo, σχέδιο με μολύβι 100x100 εκ.
Image through Matter, 1982 Wood, pencil drawing 100x100 cm
9.
9.
10.
10.
Image through Matter, 1982-1983 Detached wall surface, pencil drawing, 150x102 cm
2. Εικόνα στην Ύλη, 1983 Αποτοιχισμένη επιφάνεια, σχέδιο με μολύβι, 66,5x67,5 εκ. (Ιδιωτική συλλογή)
Image through Matter, 1983 Detached wall surface, pencil drawing, 66,5x67,5 cm (Private collection)
3. Εικόνα στην Ύλη, 1983 Αποτοιχισμένη επιφάνεια, σχέδιο με μολύβι, 83x26 εκ. (Ιδιωτική συλλογή)
Image through Matter, 1983 Detached wall surface, pencil drawing, 83x26 cm (Private collection)
4. Εικόνα στην Ύλη, 1983 Αποτοιχισμένη επιφάνεια, σχέδιο με μολύβι, 83x25 εκ. (Ιδιωτική συλλογή)
Image through Matter, 1983 Detached wall surface, pencil drawing, 83x25 cm (Private collection)
5. Εικόνα στην Ύλη, 1981 Αποτοιχισμένη επιφάνεια, σχέδιο με μολύβι, 250x91 εκ. (Συλλογή Δάκη Ιωάννου)
Image through Matter, 1981 Detached wall surface, pencil drawing, 250x91 cm (Dakis Ioannou collection)
6. Εικόνα στην Ύλη, 1981 Αποτοιχισμένη επιφάνεια, σχέδιο με μολύβι,117x100 εκ. (Συλλογή Χρίστου Βαρδάκα)
Image through Matter, 1981 Detached wall surface, pencil drawing, 117x100 cm (Christos Vardakas collection)
7.Εικόνα στην Ύλη, 1982 Ξύλα, αποτοιχισμένη επιφάνεια 220x180 εκ.
Image through Matter, 1982 Wood, detached wall surfaces 220x180 cm
8. Εικόνα στην Ύλη, 1982 Ξύλo, σχέδιο με μολύβι 100x100 εκ.
Image through Matter, 1982 Wood, pencil drawing 100x100 cm
9.
9.
10.
10.